Hallo allemaaal! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ingrid Bommel - WaarBenJij.nu Hallo allemaaal! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ingrid Bommel - WaarBenJij.nu

Hallo allemaaal!

Door: Ingridd

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

29 Mei 2011 | Ghana, Accra

jaa, ik leef nog. Na 2 weken eindelijk een berichtje ;)
De vliegreis is goed gegaan! Was ong om 21.00 in Accra. Er is twee uur tijdsverschil ipv 1. Dus was eigenlijk om 19.00 geland.( Soooo he wat een hitte als je uit stapt! )
Bij de immigratiedienst vroegen ze gelukkig niets, en daarna alleen wat ik precies kwam doen. Zodra ik duidelijk had gemaakt dat iemand me kwam ophalen mocht ik verder lopen. Er staan super veel mensen met van die bordjes langs de kant, maar gelukkig hoorde ik mijn naam al gauw genoeg. Yao kwam me halen samen met zijn dochtertje Sahara van twee.( echt een schattig kindje ). Gelukkig praat hij Nederlands, dus na 8 uur bijna niets gezegd te hebben kon ik even lekker Hollands kletsen.
We moesten nog twee uur rijden naar het ‘hotel’. In Accra zelf is gewoon een verharde weg, en op de weg is het ook super druk! Op een weg met twee banen rijden ze gemakkelijk met 3 of 4 langs elkaar. Verkeersregels ( behalve de stoplichten ) kennen ze niet. Een keer toeteren en je auto ertussen proppen, haha. Als we stil staan komen er allemaal mensen met van die schalen op hun hoofd naar je toe om eten te verkopen. We hebben een heel stuk langs de zee gereden, echt mooi ! In bed hoorde je gewoon de geluiden van de zee en de volgende dag hebben we met uitzicht op de zee ontbeten.
Het was nu nog 6 uur rijden naar Kokobeng, maar ik heb zowat de hele rit geslapen.
Alle wegen buiten de hoofdwegen zijn net zo erg als de bosweg en dan met heuvels ertussen, dus je kunt je wel voorstellen hoe zo’n ritje gaat.
Het project ligt echt in de bush bush ! wel super rustig, echt heerlijk!
Vanuit mijn kamer heb ik echt prachtig uitzicht, alles is groen en tropisch! Het schooltje waar ik mee ga helpen ligt een stukje verderop.
De eerste week heb ik een introductieweek gehad. Dit was een rustige week. Ik heb een rondleiding gehad door het army museum, heel interessant en daarna zijn we nog door de stad gelopen, zodat ik daar de weg ook weet. We zijn bij een waterbron geweest, echt super mooi !! Verder heb ik een TWI les gehad en hebben we de dorpjes bezocht. Zaterdag zijn we naar het Cultural Centre en de grote markt geweest, dat is in Kumasi. Zondag hebben we eerst cactussen in de grond gezet en in de tuin gewerkt, s avonds zijn we pizza gaan halen en die hebben we bij een vriend van Marlieke en Yao gegeten. Was erg gezellig!

Ze eten hier twee keer per dag warm.
Het eten is hier super lekker. En niet alleen maar witte rijst, haha. Het is heel anders eten, veel pittiger maar I like it. en de mensen hier eten veel !! so he, die denken dat ik drie magen heb.
Het vervoer hier gaat via trotro busjes, daar kunnen eigenlijk 12 - 20 mensen in ( ligt aan het busje) maar net zaten we met 32 man erin!! wanne gek.Die deuren breken bijna af, haha echt apart.
Het regent hier wel af en toe kei hard en veel, maar dan is het wel afgekoeld, want het is echt warm !! kan bijna drie keer andere kleren aan trekken

Nou de tweede week begon het echte project:
Het was een heel gedoe omdat het niet helemaal duidelijk was voor hun wat precies de bedoeling was, dus dat was wel vervelend. We hadden duidelijk gezegd dat dit nieuw is voor mij en geen leraar ben. dat denken ze omdat hier eens per jaar een groep canadezen komen die allerlei lessen geven. Maar dat ben ik dus niet. De lessen worden hier vaak gewoon niet gegeven omdat ze geen materialen hebben of er geen zin / tijd voor hebben. De spellen die we verder hebben gedaan waren wel leuk!! en de jongens en meiden houden hier super erg van voetbal !dat doen ze dus ook voornamlijk tijdens p.e
De kinderen zijn hier wel kei leuk !! en de mensen zijn allemaal erg vriendelijk :) Als je daar op het schooltje loopt ben je net een attractie, allemal roepen ze naar je, haha echt geinig..
Verder hebben we deze week in de tuin een pad aangelegd en heb ik meegeholpen om de muur te bouwen. s avonds heb ik met Asare ( de jongen die hier woont ) een spelletje gedaan, een film gekeken en veel gekletst in het Engels. Dat valt me wel tegen trouwens..Mijn Engels is nog slechter dan ik dacht, maarja tot nu toe kom ik eruit :D
Ik ben nog wezen wandelen in de rimboe.. Het is hier ook zo mooi, waar je ook komt , je ziet altijd wel weer iets indrukwekkends !!
De cultuurverschillen zijn ook duidelijk te merken. Ze eten hier met hun handen, alles gaat veel trager, maar dat is ook weer lekker relaxed.De mensen zijn erg vriendelijk! Er zitten geen deuren in de schoolgebouwen, het is gewoon een lokaal met schoolbanken en een bord, meer niet.
De dorpjes liggen hier in de bush bush en in de stad is het ontzettend druk!
Dus ik ga zo nog even door de stad wandelen en vanmiddag gaan we naar het dorpje toe. Daar is vanalles te doen voor 1 persoon die is overleden. Een soort koffietafel in het groot op zijn Ghanees. Dus ik ben benieuwd..

Ohja en wat de diertjes betreft:
Ik heb al veel gezien: het stikt hier van de hagedissen, en verder spinnen ( IEH ) muggen ( dat valt nog mee ) een slang, een dooie rat ( onder het bed, vraag me niet hoe lang die er al lag ) , padden, vuurvliegjes, en schapen over de weg . Je kunt het je zo gek niet bedenken hier.Het is hier inderdaad heel anders, moet er nog steeds aan wennen, maar ik vermaak me


Maar goed , ik heb wel weer genoeg verteld. Volgende week horen jullie meer ! Doei doeii

Hoe is het in Hollandia ??


  • 28 Mei 2011 - 12:07

    Martien Van Bommel:

    Hallo Ingrid, bedankt voor je bericht. Heb jij nog jou gewone mobiele telefoon? Kan je mijn sms'jes ontvangen?
    Wat leuk dat je een reisverslag kunt maken.
    Ik ga vanmiddag boodschappen doen voor mijn verjaardag.
    tot mail
    Papa

  • 28 Mei 2011 - 12:27

    Ilse:

    heeeej ing!!
    leuk verslag, zo krijg je er echt een beter beeld van. Lijkt me echt grappig idd als ze allemaal je na roepen enzo.
    Klinkt goed hoe het er aan toe gaat bij jou. Bij ons ook goed. examens zitten erop!! :D t gaat spannend worden, maar nu lekker paar dagen lammen en vakantie vieren.

    Ik lees de verhalen volgende week wel weer. Have fun!
    xxxx

  • 28 Mei 2011 - 13:09

    Nick:

    Hoi Ingrid! Echt heel leuk om je verhaal te lezen, wel heel anders inderdaad, maar wel een superervaring zo te horen. Veel succes weer deze week, maar dat gaat je vast wel lukken. Geniet ervan! Gr's Nick

  • 28 Mei 2011 - 14:33

    Anke Mennen:

    Ingrid!
    Super leuk om eens iets te lezen over je reis! Klinkt echt heel gaaf allemaal (alleen dat ongedierte dan niet haha).
    Dat Engels dat komt nogwel joh, gewoon veel oefenen dan leer je dat vanzelf.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag, en natuurlijk verwacht ik dan ook wat foto's van schattige negerkindjes.
    Heel veel plezier en succes nog!
    x

  • 28 Mei 2011 - 15:28

    Kristel:

    hee ingrid!

    Leuk om wat te horen! Klinkt allemaal heel anders als hier, maar fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en dat die mensen allemaal zo aardig zijn enzo! heel veel plezier en succes nog en geniet ervan want voor je het weet is het voorbij!

    tot snel!

  • 28 Mei 2011 - 16:22

    Marly:

    heee ingie!
    Super leuk om allemaal te lezen hoe het er daar en toe gaat en wat je allemaal mee maakt. Echt een hele andere wereld waar je dan in leeft, maar natuurlijk wel gaaf!
    Hier gaat alles zijn gangetje. Gister weer voor het eerst op stap geweest sinds ons feest haha.
    Nou meid, heeeel veel plezier daar, geniet van de tijd die je nog hebt! En ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    xxx

  • 28 Mei 2011 - 16:53

    Jaantje Adriaans:

    Hoi Ingrid,

    Wat een leuk avontuur ben jij mee aan het maken. Alles lijkt me super, alleen die diertjes..... maar al het andere is echt een hele mooie ervaring. Geniet er maar van!! Gr. Danny, Piet en Jaantje

  • 28 Mei 2011 - 17:56

    De Bommeltjes:

    Heej Ingrid,
    Het begin is gemaakt van je avontuur. En zoals ik het nu lees gaat het jou lukken. Succes en have fun.
    Gr uit Millus

  • 28 Mei 2011 - 19:38

    Oma And Opa:

    Hay Ingrid , it took a long time we heard something from you, we are very glad you are doing well
    Take care

  • 28 Mei 2011 - 19:47

    Venray:

    Ingrid, mooi berichtje. Geniet ervan.
    We zijn benieuwd naar je volgende verslag.
    Gr, Wilmie, Willy, Pleun en Luc.

  • 28 Mei 2011 - 20:26

    Oma:

    Leuk te horen dat alles zo snel de wereld rond gaat ,tot de volgende week
    groetjes oma

  • 29 Mei 2011 - 23:03

    Janne:

    ingridje!

    goed omtehoren dat het allemaal zo goed bevalt! en dat het heel anders is als hier is wel grappig haha.. maar dat hadden we niet anders verwacht.
    en met dat engels komt wel goed als je terug komt kun je alleen nog maar engels .
    ik ben al benieuwd naar je volgende verhaaltje! ik zie het wel weer verschijnen!

    xx

  • 30 Mei 2011 - 09:09

    Maud:

    Haa ingie,
    Wat leuk om iets van je te horen.
    en wat heb je al veel gedaan en al veel meegemaakt in die korte tijd!
    Echt een hele ervaring zo te lezen....
    En fijn dat al die mensen daar zo aardig zijn, en als jij terug komt ben je vast niet meer bang voor die spinnentjes hier in Holland.
    Hier gaat alles zijn gangetje, we zijn dit weekend eindelijk weer met de groep op stap geweest, dat was alweer lang geleden.

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    xxx

  • 30 Mei 2011 - 09:18

    Kiessy:

    Holaa Ingrid,

    Heel gaaf om je verhaal zo te lezen! Fijn dat alles goed met je gaat :) Als ik die foto's zo bekijk kan ik het me idd voorstellen dat je het druk vindt in die stad haha ;)

    Door dit verhaal ben ik iig benieuwd naar het volgende! Ontsettend veel plezier/succes nog :)

    Kusjes

    Ps. In Hollandia loopt alles op rolletjes!

  • 30 Mei 2011 - 10:48

    Thijs:

    Hee Ingrid!

    Heel erg fijn dat het goed gaat daar! Je hebt genoeg te doen lees ik, en het zal wel flink wennen zijn maar dat komt allemaal goed!

    Benieuwd naar je volgende verhaaltje!

    X

  • 31 Mei 2011 - 10:01

    Silvie:

    Ingrid!! Wat fijn om wat van jou te horen. Ik denk zo vaak; poee hoe zal t toch met ingrid zijn..
    Schrijf maar op zijn tijd wat zodat wij weten hoe het er aan toe gaat daar.
    Ze zorgen toch wel goed voor je he?
    Hier gaat t goed, ik heb nu al lekker vakantie. Ik heb een tijdje nog heel veel voor mijn examens moeten doen, maar denk dat het wel gelukt is.
    xxx Silvie

  • 01 Juni 2011 - 14:20

    Iris:

    Ingrid!!
    Super tof allemaal zeg, vind het echt leuk om te lezen, heb al zin in je volgende verslag haha. En ik kijk uit naar de foto's! Zal wel erg mooi zijn allemaal. In ieder geval heeel veel plezier en succes met alles!

    xxx Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana, kokobeng

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2011

17 juli top weekend!!

11 Juli 2011

Cape Coast

02 Juli 2011

02-07-11

23 Juni 2011

Time flies!!

18 Juni 2011

18-06-2011
Ingrid

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 27308

Voorgaande reizen:

16 Mei 2011 - 25 Juli 2011

Ghana, kokobeng

Landen bezocht: